נושא: מאמרים

הדרך הפשוטה להגיע לכוונה בתפילה

הכוונה בתפילה 

מאמר מאת עורך האתר, על בסיס שיעורי הרב.


טרדות המחשבה 

 

בדורנו העמוס מחשבות ולחצים, המחשבה אצל רובנו אינה מיושבת וקיים קושי בריכוז.

יחד עם זאת התפילה , בעיקר החלקים העיקריים שלה , ברכות קריאת שמע, קריאת שמע ותפילת העמידה

דורשים ריכוז המחשבה וכוונה, אך לא פעם מצאנו את עצמנו שוב ושוב יוצאים מהתפילה עם תחושת הפספוס, רצינו מאד לכוון ולהתרכז אבל שוב לא הצלחנו !

אז מה הפתרון לבעיית הריכוז והכוונה בתפילה ?

האם אף פעם לא נוכל להתפלל כראוי, להתחבר לתפילה ולהרגיש את החוויה הרוחנית שבה ?  

 

סדר המחשבה והדיבור

 

בוא נתבונן וננסה להבין את תהליך ההתקשרות של האדם עם סביבתו, ונראה את ההקבלה לשיחה עם בורא העולם.

לדוגמה, כאשר אנו משוחחים עם חבר/ה אנחנו לא חווים את הרגשת חוסר הריכוז או בלבול , בשיחה אנו מצליחים לבטא

את המחשבה שלנו באופן ברור ומובן לצד השני, בלי שהמחשבה תרחף, אנו לא מוצאים באמצע השיחה במקום אחר…

אז למה בתפילה זה לא כך ? הרי כל יהודי רוצה לשוחח באופן ברור ורציף עם בורא העולם בלי לחשוב מחשבות שלא שייכות לתפילה.

הפתרון נעוץ בתהליך התקשורת שלנו , הדיבור שלנו הוא תוצאה של מחשבה, לפני כל דיבור ללא שימת לב אנחנו מייצרם במוחנו את המחשבה שקודמת לדיבור ורק אז יוצא הדיבור.

כפי שמובא בספר התניא (חב"ד) שתהליך הגילוי של הדיבור הוא  קודם אותיות המחשבה ואז המחשבה ורק אז הדיבור,

כלומר כאשר אנו מדברים עם חבר אנו קודם חושבים על הדיבור ורק אז מוצאים אותו החוצה לכן הכוונה היא מושלמת ואין בלבול !

 

 הקשר החזק 

 

בוא נראה מה קורה בתפילת העמידה שהיא עיקר התפילה , שמונה עשרה הברכות הן נוסח קבוע שחיברו אנשי כנסת הגדלה , נוסח שנבנה לפי נוסחאות רוחניות הקשורות לעולמות

הרוחניים, עם עומק עצום ונורא.  אז למה בעצם אנו לא מצליחים לכוון בהן ? התשובה היא :  כי הנוסח הוא מוכתב מראש ולא יוצא מהמחשבה שלנו , כלומר הדיבור ומחשבה אינם קשורים 

יחד בתפילה , הדיבור יוצא לפני המחשבה  ! פה נעוץ שורש העניין, אם נוכל לקשר את המחשבה לדיבור (כמו בשיחה עם החבר) נוכל לכוון בע"ה ברוב התפילה

וגם לחוות קשר וחיבור לתפילה ולבורא העולם. כמה שהקשר בין המחשבה והדיבור יהיה חזק יותר כך הכוונה בתפילה תהיה רציפה ונכונה יותר.

נכון שלא נוכל להגיע לעומק כוונת אנשי כנסת הגדולה או לכוון כמו הצדיקים, אך בהחלט ברוב תפילה כן נוכל לכוון גם ליהנות מהתפילה

ולקחת אותה לחיי יום יום, נחיה עם בורא העולם ולא נשאיר אותו בסידור.

הפתרון לתפילה בכוונה

 

כפי שהזכרנו קודם , הפתרון הוא לקשר את המחשבה והדיבור , דהיינו לחשוב לפני אמירת כל ברכה, לצורך כך נדרש ללמוד באופן שיטתי ומסודר לאורך זמן את כוונות התפילה ,

משמעות התפילה ואיך היא קשורה לעבודת השם שלנו.

( תוכלו למצוא בספריית השיעורים באתר זה שיעורים מסודרים וקצרים בנושא , בכל שבוע עולה שיעור חדש )

נתחיל עם הכרת מבנה התפילה, הדבר יאפשר לנו את הריכוז הראשוני והבסיסי בתפילת העמידה.

כמו שבונים בניין ולפני שבונים את החדרים קודם ניגשים לתוכנית היסודות והשלד.

 

מבנה תפילה 

 

תפילת העמידה מחולקת לשלושה חלקים עיקריים : שבח, בקשה והודאה

כאשר בחלק הבקשות קיימת חלוקה פנימית: לבקשות רוחניות וגשמיות ובקשות פרטיות וכלליות על כל עם ישראל.

לפני שניכנס לביאור הברכות עצמן תנסו להתבונן בסדר התפילה ולהתאמן עליו במהלך התפילה,

אפשר להדפיס את הדף ולשים בסידור.

 

שיעורי בית 

 

תנסו לשאול את עצמכם לפני שמתחילים כל ברכה לפי דף מבנה של התפילה ,  "היכן אני נמצא/ת עכשיו ומה אני מבקש/ת"?

תראו באופן פלאי, איך המחשבה על התפילה תתקשר לדיבור והמחשבות הזרות יפחתו מאד.

בהצלחה באימון .

נתראה במאמר הבא !

עוד שיעורים על: מאמרים